Οι Έλληνες καταναλωτές στρέφονται όλο και περισσότερο σε ένα προϊόν για το οποίο τις προηγούμενες δεκαετίες κανείς δεν είχε φανταστεί ότι θα έφτανε η στιγμή που θα το αγοράζει από το σούπερ μάρκετ. Τα προβλήματα καταλληλότητας του πόσιμου νερού που κατά διαστήματα έρχονται στην επικαιρότητα δημιουργώντας ανασφάλεια στους καταναλωτές αλλά και η λειψυδρία σε πολλές περιοχές της χώρας κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες έχει αλλάξει τα δεδομένα στην κατανάλωση του πόσιμου νερού. Έτσι αν παλαιότερα για να πιεις ένα ποτήρι νερό άνοιγες απλώς τη βρύση, σήμερα τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Μόνο μέσα στο 2007 υπολογίζεται ότι καταναλώθηκαν πάνω από 200 δισ. λίτρα εμφιαλωμένου νερού, παγκοσμίως, ποσότητα που αποτελεί ρεκόρ- από αυτά τουλάχιστον το 1 δισεκατομμύριο λίτρα καταναλώθηκαν στην Ελλάδα.
Περισσότερο από το γάλα!
Πριν από μία εικοσαετία στις ΗΠΑ οι οικονομικοί αναλυτές εκτιμούσαν ότι οι πωλήσεις του εμφιαλωμένου νερού, που αρχικώς γίνονταν κυρίως από εταιρείες όπως η Ρerrier ή η Crystal Springs, δεν θα γίνονταν ποτέ μαζικές, επισημαίνοντας μάλιστα ότι «κανείς δεν αγοράζει κάτι που το έχει τζάμπα στην κουζίνα του». Το 2006 στην Αμερική οι πωλήσεις εμφιαλωμένων νερών για πρώτη φορά ξεπέρασαν εκείνες του γάλακτος διαψεύδοντας τους πάντες. Η κατά κεφαλήν ετήσια κατανάλωσή του στις ΗΠΑ εκτοξεύθηκε από 49,5 λίτρα το 1996 σε 94,5 λίτρα το 2006, δηλαδή σχεδόν διπλασιάστηκε. Η ευκολία μεταφοράς του εμφιαλωμένου νερού και το πρότυπο της υγιεινής διατροφής εκτιμάται ότι είναι οι βασικές παράμετροι που καθιστούν τόσο δημοφιλές το εμφιαλωμένο νερό και θα το κάνουν ακόμα πιο δημοφιλές τα επόμενα χρόνια στην παγκόσμια αγορά.
Ακριβότερο από το πετρέλαιο
Φυσικό μεταλλικό, επιτραπέζιο ή ανθρακούχο έχει πλέον τη θέση του στο καλάθι του έλληνα καταναλωτή, ο οποίος μάλιστα φτάνει να το πληρώνει ακόμα και ακριβότερα από ένα λίτρο πετρέλαιο. Όπως λένε οι επιχειρηματίες του κλάδου ο φόβος πολλών αναλυτών ότι « ο τρίτος παγκόσμιος πόλεμος θα γίνει για το νερό» φαίνεται πλέον να είναι ορατός και στο επιχειρηματικό πεδίο έχει ήδη αρχίσει. Στην Ελλάδα οι εταιρείες του κλάδου προχωρούν σε νέες επιχειρηματικές κινήσεις προκειμένου να διεκδικήσουν ένα κομμάτι από μια πίτα που εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 400 εκατ. ευρώ. Όπως λένε επιχειρηματίες ο ρυθμός αύξησης της αγοράς κυμαίνεται από 8% έως και 10% καθώς όλο και περισσότερες περιοχές αντιμετωπίζουν προβλήματα με την ποιότητα του νερού από το υδρευτικό δίκτυο ή προβλήματα ανεπάρκειας όπως συμβαίνει στιες Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα και σ΄ άλλες τουριστικές περιοχές κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες. Υπολογίζεται ότι η κατά κεφαλήν κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού είναι στη χώρα μας 100 λίτρα τον χρόνο όταν πριν από μία δεκαετία έφτανε μόλις τα 42 λίτρα τον χρόνο. Σήμερα η αύξηση τής κατά κεφαλήν κατανάλωσης, λόγω της αναζήτησης από το καταναλωτικό κοινό ασφαλούς πόσιμου νερού αλλά και η στροφή στην υγιεινή διατροφή, ωθεί την αγορά εμφιαλωμένου νερού σε ρυθμούς ανάπτυξης που αναμένεται να ξεπεράσουν το 10% τα επόμενα χρόνια. Η εξέλιξη αυτή κάνει το «νεράκι» μήλον της Έριδος για τις εταιρείες, πολυεθνικές αλλά και αμιγώς ελληνικές, που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Έτσι οι εταιρείες από την πλευρά τους δίνουν μάχη μέχρι... τελευταίας σταγόνας με επενδύσεις, εξαγορές εντός και εκτός ελληνικών συνόρων, πόλεμο τιμών καθώς ο τζίρος του κλάδου αναμένεται να εκτιναχθεί στα ύψη.
Πόλεμος στις πολυεθνικές
Στη μάχη αυτή οι δυο μεγαλύτερες ελληνικές επιχειρήσεις- Χήτος και Ηπειρωτικήέχουν κηρύξει πόλεμο στις πολυεθνικές του κλάδου και έχουν αποσπάσει περισσότερο από το 30% της πίτας της αγοράς. Οι πολυεθνικές όπως η Coca-Cola, η Νestle, η ΡepsiCo και η Αθηναϊκή Ζυθοποιία έχουν βγάλει όλα τα όπλα από τη φαρέτρα τους- ανάμεσα στα οποία είναι και η μεγάλη γκάμα προϊόντων που έχουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Ωστόσο οι εταιρείες Χήτος με το σήμα Ζαγόρι και Ηπειρωτική με το σήμα Βίκος, κρατώντας ανταγωνιστικές τις τιμές τους στα σούπερ μάρκετ (απορροφώντας ακόμα και τις αυξήσεις που έχουν προκύψει από τις ανατιμήσεις των υλικών συσκευασίας την τελευταία διετία) και λανσάροντας νέες συσκευασίες, έχουν καταφέρει έως τώρα να προκαλούν πονοκέφαλο στους μεγάλους ανταγωνιστές τους.
Τα τέσσερα μέτωπα της μάχης
Η Μάχη, λένε αυτοί που ξέρουν, διεξάγεται σε τέσσερα μέτωπα: στα ράφια των σούπερ μάρκετ, στα ψυγεία των περιπτέρων, στις καφετέριες και στα εστιατόρια καιπρόσφατα- στους εργασιακούς χώρους, όπου οι «νερουλάδες» επιδιώκουν να «κλέψουν» μερίδια από τον ανταγωνισμό. Στα ράφια των σούπερ μάρκετ, όπου πραγματοποιείται σχεδόν 80% των πωλήσεων, ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα να επιλέξει το προϊόν της αρεσκείας του. Ως αποτέλεσμα οι εταιρείες έχουν αποδυθεί σε πόλεμο τιμών, ρίχνοντας το κόστος για τις πολυσυσκευασίες και δίνοντας μάχη για την απόκτηση καλύτερης θέσης στο ράφι.
Σημεία πώλησης
Από την άλλη, στα περίπτερα, στα ψιλικατζίδικα και στις κλειστές αγορές (κυλικεία, πλοία κ.λπ.) ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών αφορά την παρουσία σε όσο το δυνατόν περισσότερα σημεία πώλησης. Και αυτό γιατί οι καταναλωτές που αγοράζουν από εκεί το νερό δεν έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μάρκα αφού η αγορά στον δρόμο δεν δίνει δυνατότητες επιλογής και τον πρώτο λόγο τον έχει η επιχείρηση με τα περισσότερα σημεία πώλησης. Στα σημεία αυτά σημαντικό πλεονέκτημα για τις εταιρείες που συνυπάρχουν με ανταγωνίστριες στο ίδιο ψυγείο είναι η εύχρηστη συσκευασία και προς αυτήν την κατεύθυνση επενδύουν την τελευταία διετία όλες οι επιχειρήσεις εμφιάλωσης νερού.
Απογείωση για ψύκτες
Τους μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης πάντως παρουσιάζει η αγορά στους εργασιακούς χώρους. Οι μεγαλύτεροι εμφιαλωτές συνεργάζονται με εταιρείες που διαθέτουν ψύκτες. Ο τζίρος σε αυτή την αγορά έχει απογειωθεί την τελευταία τετραετία. Όσο για τη σερβιριζόμενη αγορά, δηλαδή καφετέριες και εστιατόρια, ο σχεδιασμός του προϊόντος είναι το κλειδί για την επιτυχία και γι΄ αυτό οι εταιρείες δραστηριοποιούνται με γυάλινες φιάλες του ενός λίτρου, ενώ χρόνο με τον χρόνο πολλαπλασιάζονται οι συνεργασίες ανάμεσα σε εταιρείες εμφιάλωσης και εστιατόρια για την παραγωγή ειδικών προϊόντων ως προς την ετικέτα.
Σημεία πώλησης
Από την άλλη, στα περίπτερα, στα ψιλικατζίδικα και στις κλειστές αγορές (κυλικεία, πλοία κ.λπ.) ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών αφορά την παρουσία σε όσο το δυνατόν περισσότερα σημεία πώλησης. Και αυτό γιατί οι καταναλωτές που αγοράζουν από εκεί το νερό δεν έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μάρκα αφού η αγορά στον δρόμο δεν δίνει δυνατότητες επιλογής και τον πρώτο λόγο τον έχει η επιχείρηση με τα περισσότερα σημεία πώλησης. Στα σημεία αυτά σημαντικό πλεονέκτημα για τις εταιρείες που συνυπάρχουν με ανταγωνίστριες στο ίδιο ψυγείο είναι η εύχρηστη συσκευασία και προς αυτήν την κατεύθυνση επενδύουν την τελευταία διετία όλες οι επιχειρήσεις εμφιάλωσης νερού.
Απογείωση για ψύκτες
Τους μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης πάντως παρουσιάζει η αγορά στους εργασιακούς χώρους. Οι μεγαλύτεροι εμφιαλωτές συνεργάζονται με εταιρείες που διαθέτουν ψύκτες. Ο τζίρος σε αυτή την αγορά έχει απογειωθεί την τελευταία τετραετία. Όσο για τη σερβιριζόμενη αγορά, δηλαδή καφετέριες και εστιατόρια, ο σχεδιασμός του προϊόντος είναι το κλειδί για την επιτυχία και γι΄ αυτό οι εταιρείες δραστηριοποιούνται με γυάλινες φιάλες του ενός λίτρου, ενώ χρόνο με τον χρόνο πολλαπλασιάζονται οι συνεργασίες ανάμεσα σε εταιρείες εμφιάλωσης και εστιατόρια για την παραγωγή ειδικών προϊόντων ως προς την ετικέτα.
Πηγή: tanea.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου