Δευτέρα 31 Δεκεμβρίου 2012

Η ανασκόπηση του adslgr.com: Τηλεπικοινωνίες και Ευρυζωνικότητα 2012

Λίγες ώρες πριν μπει το 2013, το adslgr.com παρουσιάζει την ανασκόπηση της τηλεπικοινωνιακής και ευρυζωνικής χρονιάς που πέρασε, ξεκινώντας από τις σημαντικότερες ειδήσεις:

Τα ορόσημα του 2012







Habemus θεσμικό πλαίσιο!

Οι παραπολιτικές στήλες του παραδοσιακού τύπου θα έγραφαν πως ήταν αρκετός ο συνδυασμός ενός Υπουργού αρμόδιου για τις τηλεπικοινωνίες και ενός Γενικού Γραμματέα Επικοινωνιών προκειμένου να κλείσουν σωρευμένες θεσμικές εκκρεμότητες ετών εντός μόλις 4 μηνών: νέος νόμος για τις τηλεπικοινωνίες (όπως η μεταρρύθμιση Reading υπαγόρευε), καθεστώς αδειοδότησης κεραιών, δικαιώματα διέλευσης σταθερών δικτύων, παρατηρητήριο ηλεκτρομαγνητικών ακτινοβολιών. Όμως η απόδοση επαίνων για το νομοθετικό έργο, που εκκρεμούσε για χρόνια και συντελέστηκε από τον Δεκέμβριο του 2011 μέχρι τον Απρίλιο του 2012, σε ένα-δύο πρόσωπα είναι όντως παραπολιτικό σχόλιο και δεν αφορά την ουσία, η οποία δεν είναι άλλη από την εφαρμογή όλων αυτών των θεσμικών κειμένων. Αν το 2012 η αγορά των τηλεπικοινωνιών, εταιρείες και καταναλωτές, κέρδισαν από την θεσμική επίλυση χρονιζουσών προβλημάτων, το 2013 πρέπει να κερδίσουμε το στοίχημα της εφαρμογής τους: την έμπρακτη υπεράσπιση των δικαιωμάτων του καταναλωτή που περιγράφει ο νέος νόμος, την διαφάνεια στην τοποθέτηση κεραιών κινητής τηλεφωνίας ούτως ώστε και η υγεία των πολιτών να προστατεύεται αλλά και η κινητή τηλεπικοινωνία να είναι μία εφικτή υπηρεσία.

Με λίγα λόγια: η μετάβαση από την θεωρία στην πράξη δεν είναι μία μάχη του αυτονόητου.



Το ετήσιο Fiber to the home: version 2012

Τo Fiber to the home πλέον αποτελεί μία εθιμοτυπία για την ετήσια ανασκόπηση του adslgr.com: δίνει μία εξαιρετική ευκαιρία για ανταλλαγή ευχών οι οποίες έχουν την αέναη δυνατότητα να ανανεώνονται αγέραστες εδώ και 5 χρόνια. Τον προσεχή Φεβρουάριο θα γιορτάσουμε 5 ολόκληρα χρόνια δημόσιας συζήτησης και εξαγγελιών, στα οποία αν αθροίσουμε και άλλα 2 που πιθανοθεωρητικά θα διαρκέσουν (όταν και εφόσον) οι διαδικασίες διαγωνισμού και ανάθεσης, τότε θα αθροίσουμε μία επταετία αναμονής για οπτική ίνα. Μάλιστα η σκυτάλη φέτος επιστρέφει στον αρχικό πολιτικό πρόγονο του έργου: τον κ. Κ. Χατζιδάκη, ο οποίος ήταν ο πρώτος που το εξήγγειλε ως Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών. Με το τεχνικό κομμάτι πλέον πλήρως ολοκληρωμένο και τα βασικά του χαρακτηριστικά γνωστοποιημένα, επιστρέφουμε στο σχετικό σχόλιο της ανασκόπησης του 2011:

Αυτό που λείπει πλέον από το έργο είναι αφενός η σταθερότητα του ευρύτερου οικονομικού περιβάλλοντος και αφετέρου η απαραίτητη πολιτική βούληση για να μετατραπεί ο σχεδιασμός σε πράξη.

Κρατώντας, όχι την ανάσα μας αλλά, το παραπάνω σχόλιο αναμένουμε κάποια εξέλιξη εντός των επόμενων 12 μηνών.



Τα καλά νέα: Rural Broadband

Σε αντίθεση με την ετήσια ευχητική τoυ FTTH, διαφαίνεται πως εξελίξεις θα έχουμε σχετικά με ένα άλλο εξίσου σημαντικό έργο που έρχεται από την πλευρά του ελληνικού δημοσίου υπο την μορφή ΣΔΙΤ. Το Rural Broadband είναι ένα έργο που σχεδιάστηκε όχι μόνο να παρέχει υπηρεσίες πρόσβασης στο διαδίκτυο σε περιοχές της υπαίθρου που σήμερα δεν έχουν πρόσβαση (ή που η πρόσβαση τους είναι χαμηλής ταχύτητας) αλλά επιπλέον θα εξασφαλίσει πως οι κάτοικοι των περιοχών θα έχουν αξιοπρεπείς ταχύτητες (όπως αυτές περιγράφονται στην Digital Agenda 2020) σε βάθος δεκαετίας. Οι απαραίτητες ρυθμιστικές εγκρίσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μαζί με το οξύ ενδιαφέρον αρκετών παρόχων και εταιρειών εξοπλισμού τηλεπικοινωνιών κάνουν πιθανή την δημοπράτηση του έργου εντός του πρώτου εξαμήνου του 2013, υπό την αίρεση της γνωστής ελληνικής πραγματικότητας.

Αν στραφούμε στα κοινωνικά χαρακτηριστικά του έργου θα πρέπει να υπογραμμίσουμε πως το Rural Broadband δεν είναι απλώς ένα έργο που υπακούει στα κλισέ "θα δώσει θέσεις εργασίας", "θα φέρει ανάπτυξη" ή "θα τονώσει την αγορά" αλλά αντιθέτως θα δώσει internet εκεί που πραγματικά το έχουν περισσότερο ανάγκη: στην απομακρυσμένη, δύσβατη επαρχία του ιδιαίτερου ελληνικού ανάγλυφου.



H άφιξη του VDSL: η έλευση του Σωτήρος ή ο Αννίβας προ των πυλών;

Το πολύθρύλητο VDSL δηλώνει παρόν εδώ και περίπου ένα μήνα στην αγορά και μένει να αποδειχθεί τι είδους "σωτηρία" ή "απειλή" είναι στην πράξη. Εν πρώτοις πρέπει να ξεδιαλύνουμε την βασική διαφορά μεταξύ VDSL από το Αστικό Κέντρο και VDSL από το KV (υπαίθριο κατανεμητή). Η παροχή VDSL από το Αστικό Κέντρο, επιλογή που πρώτη ακολούθησε η Cyta Ελλάδας και στην συνέχεια ακολούθησαν η Wind, η Forthnet αλλά και ο ίδιος ο ΟΤΕ αποφέρει στον μέσο καταναλωτή, ο οποίος πιθανόν να στερείται το απαραίτητο τεχνικό υπόβαθρο, μία αμφιλεγόμενη εμπειρία. Στην πραγματικότητα η επίγευση που αφήνει το VDSL από το Αστικό Κέντρο είναι μία υπηρεσία υπό όρους: ΑΝ η απόσταση είναι ικανοποιητικά μικρή και ΑΝ η ποιότητα του χάλκινου ζεύγους την υποστηρίζει. Σε πλήρη αντίθεση το VDSL από το KV είναι μία χαρακτηριστικά σταθερή υπηρεσία, η οποία σε μεγάλο βαθμό αναβαθμίζει όχι απλώς την ίδια την ονομαστική την ταχύτητα των mbps, αλλά αφαιρεί -εν πολλοίς- από το λεξιλόγιο του πελάτη την τόσο παρεξηγημένη -στο ADSL- λέξη "έως". Αν ζητήσουμε την συνδρομή της αριθμητικής θα μας επιβεβαιώσει πως το VDSL από το Αστικό Κέντρο είναι ημίμετρο: σύμφωνα με πληροφορίες του adslgr οι VDSL συνδρομητές της Cyta δεν έχουν ξεπεράσει τους 3000 εδώ και 12 μήνες που η εταιρεία παρέχει την υπηρεσία, και μάλιστα με ικανοποιητικό τρόπο. Εν συντομία: δεν φταίει η υπηρεσία, αλλά το επιλεχθέν μοντέλο, το οποίο απευθύνεται σε ένα μικρό υποσύνολο των καταναλωτών.

Ασφαλώς η επιλογή της παροχής υπηρεσιών VDSL από το Αστικό Κέντρο δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί κατηγορηματικά κατακριτέα επιλογή, αφού έστω και σε κάποιον βαθμό αναβαθμίζει την εμπειρία της πρόσβασης στο διαδίκτυο και ωθεί την αγορά στα επόμενα βήματα της. Πόσω δε μάλλον όταν οι οικονομικές προσφορές που ανακοινώθηκαν από την Wind και την Forthnet είναι σαφέστατα προσιτές. Για τις ίδιες δε τις εταιρείες η επιλογή της οδού "VDSL από το A/K" είναι ζωτικής σημασίας αφού έστω και με το ημίμετρο αυτό, ο πελάτης παραμένει απολύτως στην εταιρεία και οι υπηρεσίες (τηλεφωνία και internet) καταλήγουν στον εξοπλισμό της εταιρείας. Η διατήρηση του πελάτη πάνω στο δίκτυο της εταιρείας αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την οικονομική βιωσιμότητα των ούτως ή άλλως χειμαζόμενων εναλλακτικών παρόχων.

Και ενώ η Cyta, η Wind και η Forthnet στοχεύουν στην διακράτηση του πελατολογίου τους επικεντρωμένες στο VDSL από το Α/Κ (χωρίς η Wind να αρνείται και την επιλογή του VPU από το KV), η hellas online επέλεξε την πιο καθαρή (τεχνολογικά) λύση της παροχής VDSL από το KV, μέσω της χονδρικής αγοράς του ΟΤΕ. Η λύση αυτή είναι ναι μεν προτιμότερη για τους συνδρομητές της εταιρείας αφού θα λαμβάνουν κανονικές υπηρεσίες VDSL αλλά δυσμενέστερη για την εταιρεία αφού θα πρέπει να μοιραστεί τους εν λόγω πελάτες της με τον ΟΤΕ, πλέον: η hellas online θα παραδίδει υπηρεσίες φωνής και ο ΟΤΕ (υπό την μορφή της μεταπώλησης υπηρεσιών) θα παραδίδει VDSL πρόσβαση.

Και στις δύο περιπτώσεις, δηλαδή είτε στην περίπτωση της παροχής VDSL από το Αστικό Κέντρο είτε στην περίπτωση της παροχής VDSL μέσω VPU από το KV του ΟΤΕ, οι εναλλακτικοί βρίσκονται σε μία μεταβατική φάση. Η μεν πρώτη λύση είναι λειψή και σαφώς μη ανταγωνιστική σε σχέση με το VDSL του ΟΤΕ, η δε δεύτερη τους επιστρέφει στην εποχή της μεταπώλησης υπηρεσιών. Άρα πρέπει να προχωρήσουν στο επόμενο βήμα, το οποίο όμως είναι άγνωστο ποιο ακριβώς θα είναι και με τι οικονομικά μέσα θα υλοποιηθεί. Tο σίγουρο είναι πως η απάντηση στο VDSL δεν είναι το Fiber to the Home που υλοποιεί σε μία γειτονιά της Ν. Σμύρνης η Forthnet, χωρίς να υποτιμάται η αξία που (θα) έχει η εξαγόμενη εμπειρία από τέτοια πιλοτική εφαρμογή.

Αντιθέτως ο ΟΤΕ, με την πρόοδο των εργασιών εγκατάστασης νέων δικτύων VDSL και τις μάλλον ευνοϊκές για τον καταναλωτή τιμές, δείχνει πως θα έχει το πάνω χέρι κατά την διάρκεια του 2013. Χωρίς να υπάρχουν μεγάλες προσδοκίες, ίσως το 2013 βαπτιστεί στην επόμενη ανασκόπηση ως έτος VDSL, ανάλογα με το πόσες νέες καμπίνες θα δούμε να "ανάβουν" στις γειτονιές των αστικών κέντρων της χώρας (κυρίως της Αθήνας).



H άφιξη του VDSL: Ο απολογισμός της καθυστέρησης

Δύο και πλέον χρόνια μας χωρίζουν από την έναρξη εργασιών για το VDSL του ΟΤΕ το καλοκαίρι του 2010. Η καθυστέρηση αυτή δεν στερείται υπαίτιων με πρώτον από όλους τον Ρυθμιστή. Όποια και να ήταν η συμπεριφορά και οι τακτικές των ρυθμιζομένων (και μη) παρόχων, ο ρυθμός με τον οποίο έγιναν οι διαβουλεύσεις, οι συζητήσεις, οι διαπραγματεύσεις κ.α. δεν αγγίζει ούτε καν αυτόν τον χαρακτηρισμό του "Σπεύδε βραδέως". Σε όχι λίγες στιγμές αυτήν την διετία, η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων έμοιαζε είτε να πλένει τα χέρια της στην ψηφιακή λεκάνη του Πόντιου Πιλάτου, είτε να πιστεύει πως ο ρυθμιστικός χρόνος είναι απαραιτήτως μακρύς και δεν υπάρχει ουδείς λόγος να βιάζεται.

Ασφαλώς it take two to tango και έτσι ο ΟΤΕ ήταν σαφώς αποδοτικότερος στην ρητορική παραπόνων παρά στην διασφάλιση της σοβαρότητας ειδικά κατά το πρώτο έτος του σίριαλ. Αν ξαναθυμηθούμε την αρχή της διαμάχης, τον Φεβρουάριο του 2011, όπου ο ΟΤΕ προσπάθησε να λανσάρει στην αγορά πακέτα VDSL, χωρίς προηγουμένως να τα έχει καταθέσει στην Ρυθμιστική Αρχή, θα αναρωτηθούμε για το αν η παράλειψη αυτή οφείλονταν σε αδικαιολόγητη άγνοια ή σε κίνηση τακτικής. Όμως πέρα από κακή αυτή εκκίνηση, ο ΟΤΕ συνεχίζει την εξάπλωση του δικτύου VDSL, εγκαθιστώντας νέες καμπίνες σε νέες περιοχές, παρά το αντίξοο οικονομικό κλίμα αλλά και την ρυθμιστική αβεβαιότητα που ίσχυε μέχρι πρότινος.

Ο τρίτος τροχός, οι εναλλακτικοί πάροχοι, τον πρώτο χρόνο καθυστέρησαν χαρακτηριστικά να πάρουν θέση έναντι του VDSL, ωσάν η καθυστέρηση αυτή να ξόρκιζε και την ίδια την έλευση του VDSL. Έτσι έπρεπε να περάσουν παραπάνω από 12 μήνες για να ανοίξει η συζήτηση για το VPU, την ρυθμιστική πρόβλεψη η οποία επιτρέπει πλέον στους εναλλακτικούς παρόχους να κρατήσουν τουλάχιστον την φωνή, αγοράζοντας από τον ΟΤΕ μόνο το VDSL.



Forthnet: Μια διαφορική εξίσωση

Την τελευταία εξαετία έχουν χαλάσει αρκετά πληκτρολόγια λόγω της συγγραφής πλήθους άρθρων σχετικά με εξαγορές, συγχωνεύσεις κ.α. Ωστόσο αυτή την φορά είμαστε -πιθανότατα- ενώπιον μίας πραγματικά μεγάλης αλλαγής στην αγορά των τηλεπικοινωνιών. Ο μεγαλύτερος εναλλακτικός πάροχος σταθερών επικοινωνιών και internet, η Forthnet, ετοιμάζεται να αλλάξει χέρια ή έστω να υποστεί σημαντικές ιδιοκτησιακές αλλαγές. Όλες οι ενδείξεις συγκλίνουν στο γεγονός πως το παρόν σχήμα του Ομίλου δεν είναι οικονομικά βιώσιμο, λόγω των δανείων που το βαραίνουν, και πως εντός του πρώτου τριμήνου του 2013 θα πρέπει να έχει βρεθεί λύση είτε προς την πλευρά της Wind είτε της hellas online, με ή χωρίς την Nova, χωρίς όμως καθόλου να αποκλείονται τρίτες λύσεις που θα διατηρήσουν την αυτόνομη πορεία της εταιρείας.

Αν όμως επαληθευτεί το σενάριο της πώλησης/συγχώνευσης της Forthnet θα πρέπει οι ειδικοί και οι αναλυτές (με ή χωρίς εισαγωγικά) της αγοράς να αναρωτηθούν γιατί ο μεγαλύτερος εναλλακτικός πάροχος οδηγήθηκε σε αυτό το αδιέξοδο αφού η απάντηση ίσως είναι αρκούντως διδακτική για την υπόλοιπη αγορά.



Κινητή τηλεφωνία: Μία ακόμα μείωση τελών τερματισμού χωρίς κέρδος για τον καταναλωτή;

Οι ευχετήριες και εορταστικές για το νέο έτος κλήσεις που θα πραγματοποιήσετε λίγες ώρες από το κινητό σας προς συγγενείς και φίλους, θα έχουν τέλος τερματισμού 1,269 λεπτά του ευρώ ανά λεπτό ομιλίας, δηλαδή σχεδόν ένα λεπτό του ευρώ. Δηλαδή η εταιρεία που λάβει την κλήση σας θα χρεώσει την δική σας εταιρεία με 0,01269€ για κάθε λεπτό ομιλίας ενώ την ίδια στιγμή η εταιρεία σας θα σας χρεώσει με 0,33~0,34€, σύμφωνα με τους καταλόγους για τις χρεώσεις εκτός προπληρωμένου χρόνου ομιλίας. Με τα μαθηματικά που ισχύουν από την εποχή του Πυθαγόρα, αυτό σημαίνει 30 φορές ακριβότερα! Οι ρυθμιστικά επιβληθείσες σταδιακές μειώσεις στα τέλη τερματισμού εδώ και μία τετραετία εθιμοτυπικά δεν φτάνουν στον καταναλωτή, όμως η από 1/1/2013 προσγείωση στο σχεδόν 1 λεπτό του ευρώ ανά λεπτό ομιλίας υπερβαίνει τα εσκαμμένα και ωθεί στην χρήση ακραίων λέξεων όπως πχ αισχροκέρδεια.

Η κατάσταση δεν είναι καλύτερη στην σταθερή τηλεφωνία όπου οι χρεώσεις (από σταθερό προς κινητό) των παρόχων, με την φωτεινή εξαίρεση του ΟΤΕ, εξακολουθούν και μένουν παγωμένες στον χρόνο της δεκαετίας του 2000. Οι εναλλακτικοί πάροχοι, προφανώς υπερασπιζόμενοι μία ιδιότυπη παράδοση που υπαγορεύει τις υπέρογκες χρεώσεις, επιλέγουν να συνεχίζουν να χρεώνουν τους πελάτες τους με άνω των 17 λεπτών του ευρώ ανά λεπτό ομιλίας όταν από 1/1/2013 η χρέωση της χονδρικής θα είναι σχεδόν 1 λεπτό. Η βαρετή επαναληπτική παράθεση των αριθμών γίνεται για να συνειδητοποιήσουμε το μέγεθος της διαφοράς.

Όλα τα παραπάνω θα διαψευστούν ηχηρώς, αν κάποιες εταιρείες κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας ανακοινώσουν μειώσεις στην μοναδιαία τιμή χρέωσης από κινητό προς κινητό ή από σταθερό προς κινητό, σύντομα. Σαφέστατα μέρος της μείωσης των τελών τερματισμού θα περάσει στον καταναλωτή υπό την μορφή του νέου τύπου συμβολαίων με χρόνο ομιλίας προς όλα τα δίκτυα, μία εξέλιξη η οποία είναι μάλλον θετική. Αυτό συμβαίνει γιατί η χαμηλή τιμή της χονδρικής ουσιαστικά καθιστά αδιάφορο το αν η κλήση τερματίζει στο δίκτυο της ή όχι, οπότε εμπράκτως ακυρώνει την διαφοροποίηση του χρόνου ομιλίας προς το οικείο δίκτυο (τα γνωστά 1500 λεπτά) και προς άλλα δίκτυα.

Μονότονα και ανιαρά η παρούσα κοινότητα συνεχίζει να υπογραμμίζει την έλλειψη ανταγωνισμού στην αγορά της κινητής τηλεφωνίας, τις υψηλές χρεώσεις στην ομιλία εκτός προπληρωμένου/ενσωματωμένου χρόνου στα συμβόλαια, τις απαράδεκτες (υψηλότερες του roaming) τιμές του SMS, κ.α. Η κατά την διάρκεια του 2012 απουσία οποιασδήποτε αντίδρασης από την ρυθμιστική αρχή, μας απονέμει και φέτος τον άχαρο ρόλο του επικριτή της κατάστασης.


Οι ευχές, οι προκλήσεις και οι κίνδυνοι του 2013

Αν υποθέσουμε πως το στοίχημα του 2012 ήταν να λυθούν από την πλευρά του ελληνικού δημοσίου σημαντικές εκκρεμότητες, το στοίχημα του 2013 είναι να υλοποιηθούν οι αποφάσεις (νομοθετήματα, κοινές υπουργικές αποφάσεις, ρυθμιστικές αποφάσεις κ.α.) που πάρθηκαν και να δούμε μείωση της γραφειοκρατίας στην λειτουργία της αγοράς των τηλεπικοινωνιών και βελτίωση της προστασίας του καταναλωτή. Για παράδειγμα θα είναι κρίσιμη η αποδοτική λειτουργία του συστήματος αδειοδότησης ΣΗΛΥΑ της ΕΕΤΤ αφού έτσι θα απαλλαχτούμε και από τις ημιπαράνομες/ημινόμιμες κεραίες αλλά και από την αναποτελεσματική κάλυψη σήματος κινητής τηλεφωνίας.

Επίσης η υλοποίηση του Rural Broadband είναι μία θερμή αλλά και ρεαλιστική ευχή και μένει να δούμε μέσα στο επόμενο εξάμηνο τις κινήσεις από την πλευρά της ελληνικής πολιτείας. Θερμή είναι και η ευχή να μην έχουμε ακόμα μία σειρά εξαγγελιών για το FTTH αλλά να μετακινηθούμε σε ένα πραγματιστικό χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση του, αλλιώς θα ήταν προτιμητέο να εγκαταλειφθεί τελείως.

Ίσως η πιο δυνατή πρόκληση του 2013 για την ελληνική αγορά σταθερών τηλεπικοινωνιών είναι η πιθανή αλλαγή στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της Forthnet. Αν και εφόσον υλοποιηθεί θα δημιουργήσει έναν δυνατό τηλεπικοινωνιακό πόλο ο οποίος θα μπορούσε με μεγαλύτερη ευχέρεια να προχωρήσει σε επενδύσεις. Σε αυτήν την συγκέντρωση δύναμης κρύβεται ωστόσο και ο αυτονόητος κίνδυνος: η μείωση του ανταγωνισμού. Όπως απλά και ξεκάθαρα το έθεσε ο Αντιπρόεδρος της ΕΕΤΤ κ. Σακκάς στην τελευταία συνέντευξη τύπου, η ρυθμιστική πολιτική στις τηλεπικοινωνίες προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα σε τρεις πυλώνες: στην προστασία του καταναλωτή, την προώθηση των επενδύσεων και την αύξηση του ανταγωνισμού. Όμως αυτές οι τρεις συνιστώσες δεν κινούνται πάντα (ή σχεδόν ποτέ) προς την ίδια κατεύθυνση.

Μέσα σε αυτήν την χρονίζουσα δύσκολη κοινωνική και οικονομική συγκυρία δεν ξεχνάμε πως όλες οι παραπάνω συζητήσεις ίσως ακούγονται περιττές και μάλλον αλλόκοτες, όμως εμείς ας συνεχίσουμε να προσπαθούμε και να ευχόμαστε για ένα καλύτερο, πιο ανθρώπινο, πιο αισιόδοξο μέλλον.


Κυρίες και κύριοι, φίλες και φίλοι, μέλη και επισκέπτες του adslgr.com:


Όλοι εμείς, οι άνθρωποι του adslgr.com, σας ευχόμαστε Καλή Χρονιά, Υγεία, Δημιουργικότητα, Ελπίδα, κάθε Ευτυχία.
Πηγή: adslgr.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: