Πέμπτη 2 Σεπτεμβρίου 2010

ΔΕΛΤΑ - ΜΕΒΓΑΛ: ο «γίγαντας» της γαλακτοβιομηχανίας

Στον κόσμο των επιχειρήσεων δεν έχουν αμφιβολίες ότι ένας γίγαντας πλανάται, πλέον, πάνω από την ελληνική αγορά γάλακτος.
Σχεδόν ο ένας στους δύο Έλληνες θα είναι πελάτης της ενωμένης εταιρείας που θα προκύψει από την προωθούμενη συγχώνευση των γαλακτοκομικών επιχειρήσεων ΔΕΛΤΑ Τρόφιμα και ΜΕΒΓΑΛ, έναν «γάμο» που αποτρέπει την εξαγορά της τελευταίας από κάποιον πολυεθνικό όμιλο, αλλά καθιστά την ενιαία εταιρεία άκρως δελεαστική για πολυεθνικές με «ζεστό χρήμα» που δεν έχουν κρύψει το ενδιαφέρον τους για την εγχώρια γαλακτοκομική αγορά.

Τα σενάρια...
Άλλωστε ο κραταιός ιδιοκτήτης της ΔΕΛΤΑ/VIVARTIA που αποκτά σε αυτή τη φάση το 57,8% της ΜΕΒΓΑΛ, η MIG, κάθε άλλο παρά έχει αποκλείσει, κατά το παρελθόν, μια «συμμαχία» του γαλακτοκομικού κλάδου της με διεθνή όμιλο. «Μ' ένα... σμπάρο πολυεθνικές εταιρείες, όπως η γαλλική Danone, θα μπορεί να χτυπήσει δύο... τρυγόνια» ψιθυρίζεται στον πάντα ευεπίφορο σε σενάρια χρηματιστηριακό χώρο.
«Η αγορά του γάλακτος, οδεύει προς μια μεγαλύτερη συγκεντροποίηση, η οποία ασφαλώς μπορεί να περιλαμβάνει συνεργασίες με ξένους οίκους και στρατηγικές συμμαχίες, καθώς έχει φρενάρει και παρουσιάζει αισθητή πτώση πωλήσεων, αλλά και υποχώρηση της κερδοφορίας της» θα επισημάνει με το κύρος της μεγαλύτερης εταιρείας οικονομικής πληροφόρησης στην Ελλάδα, της Icap Group, ο αναλυτής της για τον κλάδο γάλακτος κ. Ιάκ. Κατακουζηνός, όταν ερωτάται για το γεγονός ότι η ΜΕΒΓΑΛ ήδη συνεργάζεται με τη Danone στον εμπορικό τομέα, διανέμοντας προϊόντα της. Αποφεύγει κάθε σχόλιο για τη σχέση των δύο επιχειρήσεων, ωστόσο προβλέπει, μιλώντας γενικά, «επόμενο γύρο» ανακατατάξεων, εμπορικών αλλά και ιδιοκτησιακών, στην ελληνική γαλακτοκομική βιομηχανία.
Μπορεί να υποθέσει λοιπόν κανείς ότι ο γαλλικός οίκος είτε θα συμπράξει στο νέο σχήμα, προφανώς σε μεταγενέστερο χρόνο, είτε θα σπεύσει να διαρρήξει τις σχέσεις του με τη ΜΕΒΓΑΛ.
Ορισμένοι από τους πλέον καχύποπτους ανταγωνιστές του εκκολαπτόμενου νέου επιχειρηματικού σχήματος, παραβλέποντας τις εκτιμήσεις ότι ο γαλλικός όμιλος ενδιαφέρεται βασικά για τα γιαούρτια και δεν «καλοβλέπει» το ελληνικό φρέσκο γάλα και, πολύ περισσότερο, τα ελληνικά τυροκομικά προϊόντα, αναρωτιούνται πλέον αν ο κ. Φρανκ Ριμπού, το ισχυρό αφεντικό της Danone, στρέφει το επιχειρηματικό του ενδιαφέρον και στους άλλους τομείς των γαλακτοκομικών προϊόντων.

Ο «εθνικός πρωταθλητής»

Για εκείνο που δεν υπάρχει αμφιβολία είναι ότι ο ετήσιος τζίρος του «εθνικού πρωταθλητή» της -ας μην το ξεχνάμε, χειμαζόμενης- γαλακτοκομίας θα κυμαίνεται περί τα 640 εκατ. ευρώ, αν κρίνει κανείς από τα οικονομικά μεγέθη του 2009, όπως ανέφεραν ο κ. Διον. Μαλαματίνας της Δέλτα/Vivartia και ο κ. Π. Παπαδάκης της ΜΕΒΓΑΛ. Από τότε που ο κ. Ανδρ. Βγενόπουλος της MIG είχε την έμπνευση να «ρίξει» στο ένα ευρώ την τιμή του λίτρου φρέσκου γάλακτος, προκαλώντας ρίγη ανησυχίας στις ανταγωνίστριες βιομηχανικές εταιρείες και «κόβοντας την όρεξη» εισαγωγέων, ο τομέας υποφέρει οικονομικά. Πάνω-κάτω, ωστόσο, πεντακόσια εκατ. ευρώ θα αντλούνται από την ελληνική αγορά -τα υπόλοιπα κυρίως από την κυπριακή και τη βουλγαρική, για το νέο σχήμα.
Οι ειδικοί δεν παραλείπουν να σημειώνουν, βέβαια, ότι η ελληνική αγορά γάλακτος είναι «στα κάτω της». Σύμφωνα με την εταιρεία στατιστικών ερευνών IRI το πρώτο εξάμηνο ο τζίρος των εταιρειών λευκού γάλακτος μειώθηκε όσο ποτέ: κατά 7,4%.
«Μιλάμε για τη γέννηση ενός γίγαντα που θα ελέγχει κοντά στο 1/3 της ελληνικής αγοράς λευκού γάλακτος και θα είναι, πλέον, μακράν ο κορυφαίος παίκτης, αφήνοντας πίσω του τη Friesland Hellas, που είναι γνωστή με το σήμα Νουνού» επισημαίνει ο κ. Παν. Μπορέτος της IRI, θυμίζοντας ότι, παρά τα όσα μπορεί να νομίζει το καταναλωτικό κοινό, εδώ και χρόνια η ΔΕΛΤΑ «κονταροχτυπιέται» με τον ολλανδικό όμιλο Friesland/Campina, άλλοτε επιτυχώς και άλλοτε όχι, για την πρωτοκαθεδρία στην εγχώρια αγορά του γάλακτος.

Τα ποσοστά στην αγορά

Αν σταθεί κανείς όμως μόνο στο -πανταχόθεν βαλλόμενο από τις πολυεθνικές - ελληνικό φρέσκο γάλα διάρκειας λίγων ημερών, που ευτυχώς για τους Ελληνες κτηνοτρόφους δεν έχει χάσει την αίγλη του στη συνείδηση των καταναλωτών, η ενωμένη επιχείρηση θα κατέχει περί το 35% της αγοράς με τα σήματά της (27% η ΔΕΛΤΑ και 7,9% η ΜΕΒΓΑΛ) σε αξία, αλλά στην πραγματικότητα πάνω από 40%, αν όχι 45%, εφόσον προσμετρηθεί και το φρέσκο γάλα των ίδιων εταιρειών που φθάνει στην αγορά με άλλα σήματα, κυρίως αλυσίδων σουπερμάρκετ. «Ενώνονται οι δύο σημαντικότεροι Έλληνες παραγωγοί φρέσκου γάλακτος, οι εταιρείες με την πιο μακρόχρονη πείρα στον τομέα αυτό και αυτές που ελέγχουν πλέον τη μεγαλύτερη ζώνη γάλακτος στην Ελλάδα, αυτή της Μακεδονίας», καταλήγει.
Τη σημασία των οικονομιών κλίμακας τονίζει και ο κ. Ιάκ. Κατακουζηνός, θυμίζοντας ότι «το φρέσκο γάλα διάρκειας λίγων ημερών έχει μεγάλα έξοδα, λόγω των υψηλών δαπανών συλλογής και διακίνησης» και καθιστώντας σαφές ότι ο δρόμος των οικονομιών κλίμακας είναι μονόδρομος -αλλιώς, φυσικά, οι όποιοι γίγαντες θα έχουν πήλινα πόδια.
«Έχουμε την αίσθηση ότι το νέο σχήμα όντως θα επιτύχει σημαντικές οικονομίες κλίμακας, ακόμη και περισσότερες των 23 εκατ. ευρώ ετησίως που ανακοίνωσε ότι αναμένει» εκτιμά, ως απρόσμενος σύμμαχός του, ο κ. Μιχ. Σαράντης του γαλακτοκομικού ομίλου Τυράς/Όλυμπος, ο οποίος πέρυσι προσπέρασε σε τζίρο τη ΜΕΒΓΑΛ των 184 εκατ. ευρώ και την εκτόπισε στην τέταρτη θέση μεταξύ των ελληνικών γαλακτοβιομηχανιών, καταλαμβάνοντας την τρίτη θέση, μετά τη 2η ΦΑΓΕ. «Η συγχώνευση ΔΕΛΤΑ και ΜΕΒΓΑΛ θα είναι θετική, ευεργετική εξέλιξη για όλον τον κλάδο και τον υγιή ανταγωνισμό» προσθέτει, προσδοκώντας ίσως εξορθολογισμό του «πολέμου τιμών».
Ο εξαμηνιαίος τζίρος των εταιρειών μειώθηκε κατά 7,4%, όπως προαναφέρθηκε, ενώ ο όγκος των πωλήσεων, αν είναι σωστά τα στοιχεία της IRI, μειώθηκε μόνο κατά 2,5%. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, το πρώτο εξάμηνο του 2010 στην αγορά του λευκού γάλακτος η ΔΕΛΤΑ κατείχε μερίδιο τζίρου 23,6% (24,8% πέρυσι) και η ΜΕΒΓΑΛ 6,1% (επίσης 6,1% το 2009). Επομένως οι δύο επιχειρήσεις θα συλλέγουν το 29,7%, αφήνοντας πολύ πίσω τη Friesland (23,6%). Ειδικότερα στη Θεσσαλονίκη θα φθάνουν, μάλιστα, το 37,4%.
Ενώ η ΔΕΛΤΑ και η Friesland εισέπρατταν κάθε μία από 23,6% των χρημάτων που δαπανούμε για φρέσκο γάλα, γάλα υψηλής παστερίωσης και εβαπορέ (προσθέστε φυσικά το διόλου αμελητέο εμπορικό κέρδος), στην τρίτη θέση ο Όλυμπος είχε μερίδιο 10,3%, ακολουθούμενος από την πολύ ισχυρή στα γιαούρτια ΦΑΓΕ (6,8%) και τη ΜΕΒΓΑΛ (6,1%) στην πέμπτη θέση.
Τις επόμενες θέσεις κατελάμβαναν η Αγνό (4,1%), η Nestle με 2,4% και η Unilever με 1,3%, ενώ το υπόλοιπο 21,8% «μοιράζονταν» οι λοιπές ελληνικές βιομηχανικές, κυρίως, περιφερειακές επιχειρήσεις, ορισμένοι εισαγωγείς, αλλά εν μέρει και κάποιες από τις προαναφερθείσες μεγάλες εταιρείες, δεδομένου ότι στο ποσοστό αυτό περιλαμβάνονται τα γάλατα με σήματα των αλυσίδων σουπερμάρκετ, που παράγονται από μικρούς και μεγάλους «παίκτες».
Μένει να φανούν, φυσικά, τα πρόσωπα που θα αναλάβουν τις τύχες του «εθνικού πρωταθλητή». Όπως επίσης να απαντηθούν τα ερωτήματα που αφορούν τη στάση που τελικά θα τηρήσουν στο ενιαίο σχήμα οι μέτοχοι της ΜΕΒΓΑΛ που διατηρούν μειοψηφικά μερίδια -ούτε λίγο ούτε πολύ 42,2% αξίας περί τα 55,7 εκατ. ευρώ και, επομένως, αν το θελήσουν, θα κατέχουν σημαντικό μερίδιο και λόγο στην ενωμένη εταιρεία. Πολύ περισσότερο που σε αυτούς συγκαταλέγεται ο πρώην διευθύνων σύμβουλος και μέσω της οικογένειάς του μεγαλομέτοχος της εταιρείας και πρώην πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος κ. Δημ. Συμεωνίδης, οι φιλικοί δεσμοί του οποίου με τον διατηρούντα σχέσεις με τη Vivartia επιχειρηματία κ. Σπ. Θεοδωρόπουλο είναι παγκοίνως γνωστοί στη γαλακτοκομική αγορά. Αλλά ακόμη και οι μακαρίτες επιστήθιοι φίλοι Αριστείδης Δασκαλόπουλος και Κωνσταντίνος Χατζάκος, οι ιδρυτές δηλαδή της ΔΕΛΤΑ και της ΜΕΒΓΑΛ, θα συμφωνούσαν, παρά τους «εμπορικούς πολέμους» που δεν δίσταζαν να διεξάγουν μεταξύ τους όποτε το έκριναν σκόπιμο, ότι κάθε επιχειρηματικός γίγαντας που σέβεται τον εαυτό του δεν προδίδει όλα τα μυστικά του...
Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: