Κυριακή 30 Σεπτεμβρίου 2012

Ενδείξεις νερού στο μακρινό παρελθόν του Άρη εντόπισε το Curiosity

Το όχημα Curiosity της NASA, που βρίσκεται στον Άρη εδώ και περίπου επτά εβδομάδες, βρήκε κιόλας ενδείξεις ότι κάποτε έτρεχε νερό στον πλανήτη, γεγονός που επιβεβαιώνει προηγούμενες ανάλογες εκτιμήσεις.
Οι φωτογραφίες του Curiosity δείχνουν καθαρά κροκαλοπαγή πετρώματα που αποτελούνται από χαλίκια και άμμο.
Οι επιστήμονες της NASA εκτιμούν, από το μέγεθος και το στρογγυλεμένο σχήμα τους, ότι κάποτε μεταφέρθηκαν και διαβρώθηκαν από τρεχούμενο νερό. Έτσι, πιστεύουν ότι ο ρομποτικός εξερευνητής εντόπισε ένα δίκτυο από αρχαία ρυάκια. Ακόμη, προσθέτουν ότι τα πετρώματα εναποτέθηκαν πριν από αρκετά δισεκατομμύρια χρόνια.

Τα ρυάκια του νερού μπορεί να έμειναν στην επιφάνεια του Άρη για πολύ χρόνο. Σύμφωνα μάλιστα με τον ερευνητή Μπιλ Ντίτριχ του πανεπιστημίου της Καλιφόρνια - Μπέρκλεϊ, το νερό μπορεί να κυλούσε για χιλιάδες ή και εκατομμύρια χρόνια.
Ο εντοπισμός των αποξηραμένων πλέον ρυακιών δεν είναι κάτι νέο.
Οι δορυφόροι σε τροχιά γύρω από τον κόκκινο πλανήτη έχουν εδώ και καιρό τραβήξει φωτογραφίες από κανάλια στην επιφάνεια, που δημιουργήθηκαν από τη ροή κάποιου υγρού, πιθανότατα νερού όμως η ανακάλυψη του Curiosity στον κρατήρα Γκέιλ, όπου προσεδαφίστηκε, ενισχύει αυτή την πεποίθηση.
Οι ερευνητές μελετούν τώρα προσεκτικά τις εικόνες των χαλικιών μέσα στα πετρώματα (μεγέθους έως μια μπάλα του γκολφ) για να βάλουν συμπεράσματα, από τα μεγέθη και τα σχήματά τους, σχετικά με την ταχύτητα του τρεχούμενου νερού και την απόσταση που διάνυε.
Επίσης, προτίθενται να αναλύσουν χημικά αυτά τα πετρώματα για να βρουν ενδείξεις σχετικά με τη φύση του νερού (π.χ. την οξύτητά του), οπότε θα εξάγουν κάποια συμπεράσματα γενικότερα για το πώς ήταν τότε το ευρύτερο περιβάλλον του Άρη.
Το εξάτροχο όχημα κινείται προς το όρος Σαρπ στο κέντρο του κρατήρα, όπου αναμένεται να φθάσει προς το τέλος του 2012.
Καθ’ οδόν θα περάσει από την περιοχή Γκλενέλγκ, όπου πιστεύεται ότι υπάρχουν άλλα πετρώματα μεγάλου επιστημονικού ενδιαφέροντος.
Σήμερα ο Άρης είναι μια παγωμένη ξερή έρημος χωρίς καθόλου νερό και με κανένα ίχνος ζωής. Όμως κάποτε φαίνεται πως υπήρξε πιο ζεστός και υγρός, ενώ μερικοί αισιόδοξοι επιστήμονες δεν αποκλείουν ότι ακόμα και τώρα κάποιοι μικροοργανισμοί μπορεί να έχουν επιβιώσει στο υπέδαφός του.
Πηγή: in.gr

Σάββατο 29 Σεπτεμβρίου 2012

Κοινά υπνωτικά χάπια συνδέονται με άνοια

Υπνωτικά χάπια που λαμβάνονται από εκατομμύρια άτομα μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο άνοιας, σύμφωνα με νέα μελέτη ειδικών από το Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ στις ΗΠΑ και το Πανεπιστήμιο του Μπορντό στη Γαλλία.

Αύξηση του κινδύνου κατά 50%

Από τη μελέτη, η οποία περιελάμβανε περισσότερα από 1.000 ηλικιωμένα άτομα, προέκυψε ότι η λήψη βενζοδιαζεπινών αυξάνει κατά 50% τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας μέσα σε ορίζοντα 15ετίας.
Αυτού του είδους τα φάρμακα χορηγούνται συνήθως για την αντιμετώπιση της παροδικής αϋπνίας καθώς και του άγχους αλλά και στο πλαίσιο της νάρκωσης πριν από τη διεξαγωγή χειρουργικών επεμβάσεων ή άλλων ιατρικών πράξεων όπως οι οδοντιατρικές εργασίες.
Παρότι η λήψη βενζοδιαζεπινών πρέπει να γίνεται για περιορισμένο χρονικό διάστημα αρκετοί ασθενείς συνεχίζουν να τις λαμβάνουν επί έτη.
Τώρα οι ειδικοί από τις ΗΠΑ και τη Γαλλία σημειώνουν ότι μια τέτοια τακτική είναι ιδιαιτέρως επικίνδυνη.

Η μελέτη
Οι ερευνητές παρακολούθησαν 1.063 άνδρες και γυναίκες με μέσο όρο ηλικίας τα 78 έτη, οι οποίοι στο σύνολό τους δεν έπασχαν από άνοια στην αρχή της μελέτης. Σε διάστημα 20 ετών παρακολούθησης 253 από τους ασθενείς εμφάνισαν άνοια – 30 εξ αυτών ήταν χρήστες βενζοδιαζεπινών.
Οι επιστήμονες έλαβαν υπόψη τους άλλους παράγοντες που παίζουν ρόλο στην εμφάνιση άνοιας όπως η ηλικία, το φύλο, το επίπεδο μόρφωσης, η οικογενειακή κατάσταση, η κατανάλωση αλκοόλ αλλά και η ύπαρξη διαβήτη, υψηλής αρτηριακής πίεσης και κατάθλιψης.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που δημοσιεύονται στην επιθεώρηση «British Medical Journal», για κάθε 100 εθελοντές που μελετήθηκαν επί ένα έτος 4,8 από εκείνους που λάμβαναν βενζοδιαζεπίνες εμφάνισαν άνοια σε σύγκριση με 3,2 στην ομάδα των εθελοντών που δεν λάμβανε τα συγκεκριμένα φάρμακα.
Σύνδεση και με πτώσεις και κατάγματα

Σημειώνεται ότι και στο παρελθόν οι επιστήμονες είχαν συστήσει την αποφυγή λήψης φαρμάκων όπως οι βενζοδιαζεπίνες από τα ηλικιωμένα άτομα καθώς φαίνεται να συνδέονται με πτώσεις και κατάγματα.
Η επικεφαλής της μελέτης διδακτορική φοιτήτρια στο Πανεπιστήμιο του Μπορντό Σοφί Μπιγιοτί ντε Γκαζ ανέφερε ότι ο αυξημένος κίνδυνος άνοιας με τον οποίο φαίνεται να συνδέονται οι βενζοδιαζεπίνες «αποτελεί ένα σημαντικό ζήτημα δημόσιας υγείας». Η κυρία Μπιγιοτί ντε Γκαζ τόνισε ότι «οι βενζοδιαζεπίνες παραμένουν χρήσιμες για τη θεραπεία των οξέων αγχωτικών επεισοδίων καθώς και της παροδικής αϋπνίας. Ωστόσο ολοένα και περισσότερα στοιχεία μαρτυρούν ότι η χρήση τους μπορεί να προκαλέσει παρενέργειες, κυρίως στα ηλικιωμένα άτομα, όπως σοβαρές πτώσεις και κατάγματα. Στα στοιχεία αυτά προστίθενται και τα δικά μας τα οποία δείχνουν τον κίνδυνο άνοιας από τη χρήση βενζοδιαζεπινών σε μεγάλες δόσεις και μετά από χρόνια χρήση». Η ειδικός συνέστησε στους γιατρούς να λαμβάνουν υπόψη τους αυτά τα στοιχεία και να περιορίζουν τη συνταγογράφηση βενζοδιαζεπινών μόνο για μερικές εβδομάδες.

Πιθανώς βλαπτικά φάρμακα
Από την πλευρά του ο καθηγητής Τομπίας Κουρθ που εργάζεται στη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Χάρβαρντ αλλά και στο Πανεπιστήμιο του Μπορντό τόνισε ότι «υπάρχει πιθανότητα τα φάρμακα αυτά να είναι πραγματικά βλαπτικά. Εάν πράγματι αποδειχθεί ότι οι βενζοδιαζεπίνες προκαλούν άνοια το ζήτημα θα είναι τεράστιο για τη δημόσια υγεία. Ωστόσο προς το παρόν έχουμε μόνο μια μελέτη στα χέρια μας και αν τα ευρήματά της δεν επιβεβαιωθούν από άλλες μεγαλύτερες μελέτες δεν υπάρχει λόγος πανικού».
Πηγή: REAL NEWS

Τρίτη 18 Σεπτεμβρίου 2012

Λιγότερα κατά 90.000 ημερησίως τα αυτοκίνητα στην Αττική Οδό

Απώλειες που φτάνουν τους 90.000 χρήστες μετρά την τελευταία τριετία η Αττική Οδός, καθώς η μείωση των μετακινήσεων έπληξε τον αριθμό των διελεύσεων του αστικού αυτοκινητοδρόμου. Υπολογίζεται ότι από το 2009 έως τους πρώτους οκτώ μήνες του 2012 η μείωση των μετακινήσεων στην Αττική Οδό έφτασε το 30%.
Αν και είναι σαφώς χαμηλότερη από τους εθνικούς αυτοκινητοδρόμους όπου έχουν υποστεί βαθιά καθίζηση των εσόδων από διόδια εξαιτίας της μείωσης της κυκλοφορίας (σ.σ σε κάποιους οδικούς άξονες ξεπερνά το 40%), η Αττική Οδός χάνει συνεχώς διελεύσεις.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας, μέχρι σήμερα ο αριθμός των οχημάτων που χρησιμοποιούν την Αττική Οδό ανέρχεται σε 217.000 ημερησίως έναντι 307.000 που ήταν το 2009. Ο αυτοκινητόδρομος εμφανίζει μείωση διελεύσεων από το 2010, η οποία όμως κορυφώθηκε το πρώτο οκτάμηνο του 2012, φτάνοντας το 15,5%.
Στελέχη της εταιρείας αναφέρουν ότι ο περιορισμός των χρηστών οφείλεται κατά κύριο λόγο στις μειωμένες μετακινήσεις που αποτυπώνονται σε όλη την κυκλοφορία εντός της Αττικής, συμπεριλαμβανομένων και των μέσων μαζικής μεταφοράς.
«Ενας άνθρωπος που χάνει την δουλειά του, ισοδυναμεί με απώλειες δέκα ταξιδιών» εξηγούν από την εταιρεία, αποκαλύπτοντας ότι η ανεργία που καλπάζει στην Αττική έχει συρρικνώσει και τον αριθμό των υποχρεωτικών μετακινήσεων που είναι από στο σπίτι στην εργασία και αντίστροφα.
Στους επιπλέον παράγοντες που έχουν επηρεάσει την κυκλοφορία στον αυτοκινητόδρομο είναι η ακριβή πλέον χρήση του αυτοκινήτου σε συνδυασμό με την δραματική συρρίκνωση που έχουν υποστεί τα εισοδήματα. Μόνο η κατάθεση πινακίδων, τον τελευταίο χρόνο έχει παροπλίσει 600.000 οχήματα.
Η μείωση της κυκλοφορίας είναι άλλος ένας παράγοντας που κρατά σταθερό το κόμιστρο των διοδίων που ούτως ή άλλως έχει να αυξηθεί από το 2005, μολονότι η σύμβαση δίνει το περιθώριο να φτάσει έως τα 3,80 ευρώ.
Φυσικά πρόκειται για αύξηση σε θεωρητικό επίπεδο καθώς στην εταιρεία υποστηρίζουν ότι θα μπορούσαν ακόμη και να μειώσουν τα τέλη διέλευσης αρκεί η πολιτεία να παρατείνει τη σύμβαση παραχώρησης πέραν της συμφωνηθείσας που είναι έως το 2024.
Πηγή: ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ